Thursday, July 22, 2010

BEKAS BANDUAN YANG SEMAKIN MELAMPAU

Minggu ini kita di hidangkan satu lagi kisah dari pengalaman seorang bekas banduan yang menjadi pentadbir sebuah negeri.Pertelingkahan secara terbuka diantara bekas banduan Lim guan eng dan pegawai kemajuan negeri(SDO) menunjukan betapa pengalaman di dalam penjara berjaya di laksanakan oleh beliau. Hilang peradaban sebagai seorang manusia yang sepatutnya menunjukan contoh kepada rakyat sebagai pentadbir tertinggi sebuah kerajaan negeri. Episod mencemuh pegawai kanan kerajaan yang berkedudukan tinggi dari segi hirakinya ini memperlihatkan kelemahan yang amat nyata kepada beliau dari tingkatan cabaran yang paling rendah sebagai manusia iaitu mengawal emosi. Malangnya sahabat beliau boleh membandingkan beliau dengan khalifah Umar abd Aziz. Semoga di bukakan pintu hati mereka menilai manusia bekas banduan yang masih semakin menunjukan kerakusannya mentadbir negeri Pulau Pinang.

Semoga penjawat awam belajar dari peristiwa ini dan rakyat negeri Pulau Pinang dapat menilai pentadbiran kerajaan bekas banduan ini. Timbul pula rasa pelik bagaimana rakyat negeri Pulau Pinang boleh menerima bekas banduan ini sebagai ketua menteri sedang di Melaka tanah tumpah darah bekas banduan ini beliau di tolak oleh kepimpinan DAP negeri Melaka. Berkemungkinankah DAP Pulau Pinang tidak mempunyai calon yang kompetan untuk menjawat jawatan sebagai Ketua Menteri sehingga terpaksa menerima bekas banduan yang di tolak oleh DAP negeri Melaka sebagai ketua menteri.

Episod kroni inilah yang sedang berlaku dalam DAP bahkan kepada semua parti dalam pakatan pembangkang. Tragedi mengundurkan diri oleh presiden keadilan untuk memberikan laluan kepada suaminya bertanding dalam pilihanraya kecil permatang pauh menunjukan betapa tidak sensitifnya mereka yang menyebabkan negara terpaksa melakukan perbelanjaan pembaziran hanya kerana hendak menyerahkan kerusi empok kepada ahli keluarga mereka sehingga sanggup memperbodohkan rakyat keseluruhannya samaada pembayar cukai ataupun golongan miskin yang terpaksa menangggung beban atas keangkuhan mereka mewariskan harta rakyat ini di kalangan ahli keluarga mereka.

No comments:

Post a Comment